Volume 21 - Dicembre 2013

Medics dicembre 2013
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I DISABILITY STUDIES: UNA NUOVA AREA DI RICERCA

Disability studies: a new research area

Indice del fascicolo

Introduzione

Introduction

Simona Ugolini

Editoriale
Editorial

Paola Binetti

Disability Studies in medical curriculum. Transforming medical practice and making it more human
Disability Studies nel curriculum di medicina. Trasformare la pratica medica per renderla più umana

Abha Khetarpal

Disability Studies at the University of California, Los Angeles
Disability Studies: l’esperienza dell’UCLA

Victoria Marks

ASPETTI ETICO-ANTROPOLOGICI
Anthropological and ethical aspects

La dipendenza condivisa
The shared dependency

Elena Colombetti

¿Por qué los seres humanos vulnerables solo pueden ser dignos? Reflexiones bioéticas desde el pensamiento de Joseph Ratzinger
Why vulnerable human beings can only be worthy? Bioethical reflections from the thought of Joseph Ratzinger

Emilio García Sánchez

Discapacidad y perspectiva de género
Disability and gender perspective

Martha Miranda

Triple discriminación: mujer, pobre y discapacitada
Triple discrimination: women, poor and disabled

María de la Luz Casas Martínez

ASPETTI GIURIDICO-LEGALI
Legal Issues

La protección de las personas con discapacidad en el derecho internacional. Especial referencia a las situaciones que implican la intervención de varios estados
The protection of persons with disabilities in the international legislation. Special reference to situations involving intervention of several states

Alberto Muñoz

Orientamenti legislativi sul tema della disabilità
Legislation trends on the disability issue

Antonio N. Augenti

ASPETTI CLINICO-TERAPEUTICI
Clinical and Therapeutical Aspects

La diagnosi prenatale e la disabilità: dal rifiuto della malattia all’accoglienza della malattia
Prenatal diagnosis and disability: from the refusal of disease to the patient’s acceptance

Martina De Nicola

Lower limb wearable robots for physiological gait restoration: state of the art and motivations
Robot indossabili per arti inferiori per il ripristino della camminata fisiologica: stato dell’arte e motivazioni

Giorgio Carpino, Dino Accoto, Nevio Luigi Tagliamonte, Giampaolo Ghilardi, Euge nio Guglielmelli

PROSPETTIVE EDUCATIVE
Educational Perspectives

Il centro di consulenza tiflodidattica della Biblioteca Italiana per i Ciechi “Regina Margherita”
Counselling centre at the Italian Library for the Blind “Regina Margherita”

Domenico Bresciamorra

Satisfaction with early attention services and the perception of disability among parents of Down’s syndrome children: a pilot study in Spain
Soddisfazione per i servizi di “Presa in Carico” precoce e la percezione della disabilità tra i genitori di bambini affetti da sindrome di Down: uno studio pilota in Spagna

Feli Peralta, Belén Ochoa, Araceli Arellano

CINEMA E DISABILITÀ
Cinema and Disabilities

Cinema. “Amour” e “A Simple Life”: la disabilità generatore di disperazione o di umanità?
Cinema. “Amour” and “A Simple Life”: the disability: desperation or humanity?

Emanuela Genovese

Neurolinguistic programming in health: an analysis of the literature
Programmazione neurolinguistica nella sanità: analisi della letteratura

Claudio Pensieri

La Scuola Napoletana di Medicina Interna “Frugoni – Magrassi”: un ricordo
History of the Neapolitan Internal Medicine School “Frugoni Magrassi”: a recollection

Altucci Paolo, Abbate Gianfranco

Recensioni
Book Reviews

Ecologia umana.
Le sfide etiche del rapporto uomo/ambiente

Luca Valera

Qualità della vita ed invecchiamento.
Modelli educativi per le persone anziane e con disabilità

Lucio Cottini, Daniele Fedeli, Giulio Iannello, Maria Matarese, Annalisa Morga nti, Roberto Valenti